Apakah itu Hospital Mesra Ibadah (HMI) ?
Definasi HMI adalah hospital yang
mengamalkan kecemerlangan perkhidmatan dan berfokuskan kepada
kesejahteraan pelanggan melalui penerapan dan penghayatan nilai murni
para pekerjanya. Tiga elemen utama dalam takrifan ini adalah 1)
kecemerlangan perkhidmatan, 2) kesejahteraan pelanggan dan 3) budi
pekerti para pekerja yang bernilai mulia.
Hospital yang mesra ibadah perlu
mempunyai perkhidmatan yang cemerlang. Cemerlang dan berkualiti dari
kacamata pelanggan yang menerima perkhidmatan tersebut. Teknologi
perubatan yang dipergunakan seharusnyalah yang terkini, dimana pada
kebiasaanya lebih selesa, tidak menyakitkan, lebih selamat, lebih cepat
dan tepat kepada matlamat rawatannya. Ianya tidak semestinya yang mahal.
Keselesaan perlu diukur dan diutamakan dari sudut pesakit, bukan
semata-mata dari sudut perawat sahaja.
Hospital yang mesra ibadah perlu
berfokuskan kepada kesejahteraan pelanggan. Berbeza sedikit dengan hal
kebiasaan sesebuah hospital yang berkualiti dimana hanya keperluan
pelanggan dipenuhi. Dalam konteks HMI, kesejahteraan pelanggan adalah
diutamakan, disini penekanan adalah kepada keseluruhan aspek jasad dan
kerohanian yang dirawat sama. Pesakit perlu memperolehi ketenangan jiwa
dan pemikiran, diberikan nasihat dan kaunseling, diransangkan dengan
suasana mendekatkan diri dengan Allah SWT tidak kira peringkat mana
tahap sakitnya, disedarkan dengan hikmah penyakitnya, disamping mendapat
rawatan dan sentuhan ramah para perawat dihospital. Bilamana pesakit
keluar dari hospital, mereka merasakan dipertingkatkan martabatnya
disisi Allah SWT, menerima sakit susah penyakitnya dengan penuh rela dan
tabah, mengambil ikhtibar darinya dan bersyukur telah memperolehi
kesihataannya kembali. Dalam hal ini, adalah sukar bagi pesakit biasa
untuk memperolehi kesejahteraan total sekiranya tidak didorong oleh para
perawat semasa mereka tinggal diwad. Setiap masa kosongnya perlu
dipenuhkan dengan temanan mesra yang mengingatkan kepada kebesaran
Tuhan, qada’ dan qadar Nya, hikmah disebalik setiap musibah dan
seumpamanya.
Para pekerja di Hospital yang mesra
ibadah perlu berbudi pekerti mulia. Mereka inilah yang melengkapkan
kesempurnaan dari 2 ciri yang sebelumnya. Pekerja yang berbudi pekerti
mulia sentiasa dengan senyuman, sentuhan dan sapaan ramah yang ingin
membantu. Mereka bersopan dan beradap ketika bertutur, ketika
menjalankan tugas, ketika berjalan, samada dihadapan pelanggan atau
dibelakang. Mereka ini juga berpekerti mulia dirumah dan ditempat kerja.
Mereka mempunyai hubungan interpersonal yang dikagumkan, selesa dengan
semua orang, mudah didekati oleh sesiapa, orang tidak mahu bermusuh
dengan mereka. Mereka mempunyai air muka yang sentiasa ikhlas dan
menyenangkan. Mereka ini akan menceriakan suasana hospital dan dapat
dirasakan oleh pesakit sebagai pengubat hanya dengan kehadiran
pekerja-pekerja seperti ini. Mereka menjalankan tugas dengan
bersungguh-sungguh dan sentiasa dengan perasaan Allah sentiasa
melihatnya, sentiasa menilainya dan sentiasa membantunya. Mereka juga
menjalankan tugas dengan berteliti kerana merasai dua malaikat sentiasa
mencatat apa yang mereka lakukan, apa yang mereka niatkan dan apa yang
mereka fikirkan sehingga akhir hayatnya. Mereka bekerja dan berdakwah.
Mereka bekerja sebagai beribadah. Setiap yang dilakukan adalah dengan
nama Allah, mereka hidup kerana Allah.
CARTA ORGANISASI JAWATANKUASA INDUK
HOSPITAL MESRA IBADAH
MAKLUMAT
Hospital Mesra Ibadah ini telah dilancarkan pada 21 Ogos 2010 di peringkat JKNJ bertempat di
Kolej Sains Kesihatan Bersekutu, Johor.
Projek-projek di bawah Unit Hal Ehwal Islam Hospital Mesra Ibadah adalah seperti berikut
Menyediakan peralatan Ibadah, untuk memudahkan pesakit beribadah di setiap wad.
Contohnya:
OBJEKTIF
- Melatih jururawat dengan kursus T.O.T(Training of Trainers) dengan ilmu berkaitan dengan wudhu' dan tayamum pesakit agar dapat membantu pesakit menunaikan solat.
- Mewujudkan suasana HPSF yang mesra ibadah kepada pesakit2.
- Meningkatkan kefahaman dalam permasalahan fiqh perubatan islam.
- Meningkatkan kemahiran kepada anggota kakitangan hpsf menangani permasalahan ibadah pesakit.
- Menjelaskan isu dan permasalahan yang berkaitan dengan ibadah pesakit.
- Menerapkan konsep kaedah ibadah ketika sakit.
AKTIVITI YANG DIJALANKAN :
- Bacaan doa pagi pada setiap hari di Pejabat Khidmat Pelanggan
- Pengumuman masuknya waktu solat fardu
- Menyediakan Kit-kit ibadat solat di setiap wad di HPSF. Peralatannya adalah : Botol spray, debu tayamum dan buku-buku bacaan Islam
- Mengadakan kursus Training of Trainers kepada anggota HPSF secara berperingkat-peringkat
- Mewujudkan surau/bilik sembahyang berhampiran Blok Medikal & Surgikal bagi memudahkan pesakit yang boleh bergerak untuk menunaikan solat.Lawatan Ziarah Pesakit ke wad-wad yang dipilih setiap minggu, hari khamis jam 04.00 petang – 05.00 petang.
No comments:
Post a Comment